28/10 - Avancerad träning inte alltid bättre träning

Att träna behöver inte vara raketforskning – det behöver inte betyda tidiga morgnar eller sena kvällar. Träningsprogram med detaljerad periodisering, ändringar i vardagen och förlorad tid med vänner och familj, övningar som innehåller en pilatesboll, hantlar och någon avancerad balanskonst behöver inte vara en del av träningen. Det är klart, vill du ha allt det där är det bara att köra – men känn efter om du kommer att följa det i längden.

Det är inte hur du tränar som är det viktiga, inte om du varierar dina övningar var tredje vecka eller om du följer en noga uträknad plan till hundra procent, utan att du tränar. Det kan vara intervaller uppför trappan, en omgång getups i vardagsrummet eller en fotbollsmatch med barnen men det kan också vara ett gruppass på gymmet, några riktigt tunga set med en skivstång eller situps, armhävningar och en stund på ett löpband. Du kan göra det precis så komplicerat du vill, men också precis så enkelt du vill.

pexels-photoDen bästa träningen är, oavsett hur genomtänkt och avancerad, den träning som blir av. Om det är det snabba passet innan jobbet på fredag morgon som blir av, då är det den bästa träningen, men om du aldrig någonsin kommer orka gå upp på morgonen för att träna 06.30 är det kanske inte rätt träning för dig. När kommer din träning bli av? Är det när du har snabba, enkla pass att slänga in i vardagen även om det egentligen inte finns en lucka eller är det långa timmar av egentid, eller tid med en träningspartner, på gymmet? Det ska inte vara svårt, det behöver inte vara noga uträknat, det viktigaste är att det blir av. Att du genomför ditt träningspass.

 

<< Tillbaka