01/04 - Hur hålla nyårslöftet – enkla tips

IMG_20150605_071507

Igår var Sveriges Radio på besök på Power Center och ville prata om nyårslöften gällande träning och hur det brukar gå för de som kommer till gymmet i januari. Nedan finner du en länk med en snutt av intervjun.

Frågan är – blir det glesare på gymmet några veckor/månader efter nyår eller hur ligger det till egentligen?

Mitt svar är ja. Vad det beror på? Bristande motivation? Ibland tror jag att de snarare handlar om bristande “möjlighet till motivation” eller bristande möjlighet till att utföra träningen…vad menar jag? Jo i vår iver att uppnå våra mål sätter vi igång och är beredda att möta vilken svårighet som helst vilket ofta innebär att vi ovanpå alla andra måsten i vår vardag försöker lägga in träningen. Detta håller ett tag men sedan, när den största ivern lagt sig är vi inte lika sugna på att stressa livet ur oss för att hinna träna.

Det som också ofta bryter nyårslöftet är sjukdom. Känner du igen dig i att precis när du kommit igång så blir du förkyld? Motivationen sitter fortfarande i så så fort du kan stå på benen så är du tillbaka i din träning igen…med en ny omgång av förkylning inom nån vecka…och så där håller det på tills du helt ger upp och inte återkommer till dina aktiviteter. Detta är vanligt och beror ofta på att träning i sig är nedbrytande och sänker immunförsvaret omedelbart under tiden och strax efter den utförs. Kroppen blir då inställd på att lappa ihop sig lite extra (blir starkare) men det kan det bara göra om den får rätt mat, i rätt mängd och vid rätt tillfälle, tex direkt efter eller åtminstone inom 1 timme efter passet. Missar vi detta fortsätter den nedbrytande processen i kroppen och vi drabbas av tex sjukdom.

Den största uppbyggnaden sker under natten när vi sover och huvudsakligen mellan kl 22-02 och därför är det viktigt att lägga sig i tid samt att verkligen ge kroppen det antal timmar sömn som behövs vilket brukar vara ca 7,5 timme per natt.

Så många fuskar med återhämtningen eller inser inte vidden av den. Om vi redan är i “dåligt skick” vilket vi ofta tycker när vi ger ett nyårslöfte – kan vi då bara lägga på ytterligare en “börda” eller ett “måste” i vår stressiga tillvaro?

Vi missar alltså, och detta är det många som redan är medvetna om men få faktiskt gör, och det är att plocka bort något ur kalendern som lämnar ett hål prioriterat för träning och återhämtning.

Man behöver aktivt sätta sig med en lista över saker som skall göras och stryka det som inte är viktigt. Fundera över – vem kan göra detta istället eller kan jag faktiskt helt upphöra med detta eller detta? Försök gärna bli av med något tråkigt som gör att träningen känns som den lyx som den och du förtjänar och som ett “uppköp”!

Återhämtning kan förutom sömn vara promenader i frisk luft, yoga och meditation eller något annat som man gillar och som inte är förknippat med krav. Kanske bara lyssna på bra musik.

Jag tror att de allra flesta egentligen är ute efter ett ökat välmående och i detta är träning bara en liten del. Fundera över vad du mer behöver för att må riktigt riktigt bra. För att få massor av energi och stråla som man bara kan göra när man känner sig nöjd och tillfreds.

Det i sig skapar möjlighet till att lyckas med sin träning.

Lycka till!

Leila - Powercenter, personlig tränare och gym i Uppsala

Leila Nyström

Ägare, personlig tränare

kostrådgivare och yogalärare

Länk till intervjun på P4 här

<< Tillbaka