21/10 - Ställ dig upp och få grym träning

Getups är en av de mest grundläggande övningar du kan göra. Du tränar nästan hela kroppen och det enda du behöver göra är att resa dig upp från golvet. Det kan väl inte vara så jobbigt? Dina ben, din mage och din kondition kan ha en annan åsikt efter några repetitioner av nya favoritövningen!

Din uppgift är att ta dig upp till stående med det lilla kruxet att du inte får använda armarna. Händerna får under inga omständigheter nudda golvet! Det är lätt att lägga en hand eller armbåge mot låret eller knäet för att hjälpa till med resningen – håll armarna borta därifrån också! Precis hur du tar dig upp ska du få lista ut själv, men här finns ett förslag på hur du kan göra.

Lägg dig på rygg och sträck ut kroppen raklång.

2015-10-20 12.46.51

Vik höger ben så att höger fot ligger under
vänster knä samtidigt som höger knä ligger
kvar på golvet.

2015-10-20 19.01.44

Ta fart mot höger knä och ta dig upp så att
du står med höger knä och vänster fot i golvet.

2015-10-20 12.49.53

Pressa dig upp med benen till stående.

2015-10-20 12.50.49

Vänd på övningen och lägg dig ner igen – gärna utan att ta emot med händerna – och upprepa övningen. Växla mellan att vika in höger och vänster ben så att båda benen får lika mycket träning. Kommer du på en teknik som funkar bättre? Vi vill höra, kommentera gärna!

Getups funkar utmärkt som pulshöjare i slutet av ett pass om du håller tempot uppe, som helkroppsövning mitt i ett pass, som ett snabbt träningspass eller som kul utmaning. Hur många hinner du på en minut? Har du bråttom men vill hinna höja pulsen – kör 100 getups!

<< Tillbaka